Steward-ownership: de derde weg voor bedrijfsoverdracht in familiebedrijven 

Steeds meer ondernemers die hun bedrijf overlaten zijn op zoek naar oplossingen die garanties bieden opdat hun opgebouwde levenswerk op lange termijn onafhankelijk, missiegedreven en veerkrachtig kan blijven.
Wereldwijd onderzoeken steeds meer ondernemers een derde weg - Steward-ownership - die een realistisch aanvulling biedt op de twee traditionele paden: 

  1. Overdracht binnen de familie - vaak ideaal, maar niet altijd mogelijk of wenselijk. 

  1. Verkoop aan een externe partij - soms lucratief, maar niet zelden ten koste van de identiteit, waarden en onafhankelijkheid van het bedrijf. 

Steward-ownership biedt een alternatieve derde manier om het eigenaarschap door te geven aan mensen die diep verbonden zijn met de onderneming, zonder dat de kern van het bedrijf verloren gaat. Het is een snelgroeiende alternatieve vorm van eigenaarschap die wereldwijd doorbreekt. 

Benieuwd hoe dit gaat?
Tijdens de 'Week van de bedrijfsoverdracht'/'Semaine de la Transmission d'entreprise' organiseren we op 21/11 korte online 1-op-1 kennismakingsgesprekken om samen te verkennen of deze vorm van bedrijfsoverdracht iets voor jou is.

Boek je sessie op 21/11 hier

Familiebedrijf 2.0

Naast grote bedrijven als Patagonia, Bosch, Carlsberg, De Efteling, Signal, Novo Nordisk en Lego zien we een sterke opmars van bedrijfsoverdracht via Steward-ownership in Nederland en vooral in Duitsland.
Daar krijgt het 'Familiebedrijf 2.0' als label, omdat er - net als in een familiale KMO - op lange termijn gestuurd wordt, waarden voorop staan, en het bedrijf een onafhankelijke koers kan varen. 
Klinkt als een ideale manier om je nalatenschap door te geven. 

 

Twee kernprincipes 

De term Steward-ownership wordt inmiddels wereldwijd algemeen gebruikt en is gestoeld op twee belangrijke principes: 

[1] Zelfbeschikking
Een steward-owned bedrijf kan geen object worden van speculatie; het blijft op lange termijn onafhankelijk. Het stuur blijft altijd in handen van mensen die verbonden zijn met het bedrijf en zijn missie.
Meer nog, de controle over het bedrijf in geen enkele vorm geërfd, gekocht of verkocht worden.
Het roer van het bedrijf (= het existentiële stemrecht) wordt in vertrouwen gehouden en doorgegeven aan bekwame en begane mensen: de steward-owners

[2] Missiegerichtheid
Winst als middel, niet als doel op zich. In een steward-owned bedrijf dient winst de missie en de uitbouw van het bedrijf. Het is geen doel op zich.
Daarnaast kan de waarde die binnen het bedrijf wordt gecreëerd kan, niet eindeloos worden geprivatiseerd voor persoonlijk voordeel.
De stewards - die de controle uitoefenen over het bedrijf - hebben dus geen toegang tot de activa en waarde ervan voor privégebruik. 
Natuurlijk zijn eerlijke en risico-adequate vergoedingen voor de inbreng van middelen wel mogelijk. 

Steward-owned bedrijven zijn daarom niet langer een handelswaar (commodity). Ze schakelen Shareholder Primacyuit, varen een onafhankelijke koers en sturen op missie en lange termijn. 

 

Van bloedband naar betrokkenheid 

Waar bedrijven vroeger automatisch overgingen op de volgende generatie, zien we dat familieopvolging vandaag niet langer vanzelfsprekend is.
De jongere generatie kiest vaker haar eigen pad, terwijl overnames door private equity of grote concurrenten de continuïteit en cultuur van het bedrijf in gevaar kunnen brengen.
Meer nog, familiebedrijven verdwijnen langzaam uit ons economische landschap. 

Als je bedrijf in zo'n situatie zit, is het goed om actief te verkennen wat Steward-ownership kan bieden.
Want ook op enkele standaard vraagstukken kan Steward-ownership een passend antwoord bieden. Zo kunnen ook bij een overdracht via Steward-ownership de overlaters een financiële exit doen. Dit weerspiegelt zich in faire compensatie die voorkomt uit reserves, toekomstige cashflow, of nieuwe financiering van het bedrijf zelf. Op zo'n manier dat dit het handelingsperspectief van de onderneming zelf niet in het gedrang brengt.

 De toekomst van familiebedrijven? 

Nu de "zilveren golf" van ondernemers richting pensioen gaat, is de vraag naar duurzame opvolgingsmodellen groter dan ooit.

Een nalatenschap achterlaten 

In tegenstelling tot traditionele bedrijfsstructuren - waar macht en financieel belang hand in hand gaan - doorbreekt Steward-ownership de risico's op kortetermijndenken.
Het biedt ruimte aan leiders die handelen vanuit verantwoordelijkheid en betrokkenheid, niet vanuit aandeelhoudersdruk.
Daarmee opent het model ook de deur naar een nieuwe generatie opvolgers: medewerkers, partners of mensen uit het netwerk die de missie en cultuur van het bedrijf echt begrijpen en willen uitdragen. 

 

Getriggerd door Steward-ownership?
Tijdens de 'Week van de bedrijfsoverdracht' / 'Semaine de la Transmission d'entreprise' organiseren we op 21/11 korte online 1-op-1 introductiesessies om samen te verkennen of deze vorm van bedrijfsoverdracht iets voor jou is. 

Boek je sessie op 21/11 hier
Volgende
Volgende

Steward-ownership 'Ronde van België' > voor Startups & Ventures