Patagonia
Wat je moet weten
Activistisch bedrijf – retailer van kleding, uitrusting en voedsel voor buitenrecreatie - Californië – 1973
Sinds 1985 heeft Patagonia 1% van zijn totale omzet gedoneerd aan milieugroepen via One Percent for the Planet, een organisatie waarvan Yvon Chouinard mede-oprichter was.
Steward-owned sinds 2022
Patagonia werd in 1973 opgericht door Yvon Chouinard en is gevestigd in Ventura, Californië. Het iconische outdoorbedrijf is sinds de oprichting toegewijd aan hoogwaardige producten én milieuvriendelijk activisme. Het wereldwijde miljardenmerk heeft keer op keer aangetoond dat bedrijven zowel radicaal verantwoordelijk als winstgevend kunnen zijn.
Het Amerikaanse outdoor kleding- en uitrustingsbedrijf Patagonia biedt een breed scala aan hoogwaardige producten – variërend van wandel- en klimuitrusting tot surf- en ski-uitrusting. Bekend om zijn innovatieve ontwerpen en duurzame materialen, illustreren hun producten de kernwaarden waar het bedrijf zich aan heeft gecommitteerd: kwaliteit, integriteit, milieubescherming, rechtvaardigheid en het niet gebonden zijn aan conventies.
De kern van Patagonia's missie is de diepe toewijding aan de planeet en haar bewoners. Hun missie, 'Wij zijn een bedrijf om onze thuisplaneet te redden', weerspiegelt Patagonia's toewijding aan milieubehoud en activisme. Initiatieven zoals '1% for the Planet', waarbij 1% van de omzet wordt gedoneerd aan milieuorganisaties, en hun Worn Wear-programma, dat actief de reparatie en het hergebruik van hun kleding promoot en daaraan toegewijd is, maken Patagonia tot een voorbeeld van duurzame bedrijfspraktijken.
De aarde is nu onze enige aandeelhouder.
Yvon Chouinard, oprichter
In 2022 droegen Yvon Chouinard en zijn familie hun eigendom van het bedrijf, ter waarde van ongeveer 3 miljard dollar, over aan een speciaal ontworpen trust en een non-profit organisatie – waarmee effectief een Steward-ownership structuur werd opgezet. De Patagonia Perpetual Purpose Trust en de non-profit Holdfast Collective werden opgericht om de onafhankelijkheid van het bedrijf te waarborgen en winsten te richten op haar missie. Door deze structuur met twee entiteiten op te zetten, scheidt Patagonia stem- en economische rechten op een juridisch bindende manier op de lange termijn, met de verklaring dat 'elk jaar het geld dat we verdienen na herinvestering in het bedrijf, als dividend zal worden uitgekeerd om de crisis te helpen bestrijden'.
Voor Patagonia werd de implementatie van Steward-ownership voornamelijk gezien als een opvolgingsmodel — ze zochten naar alternatieven anders dan het direct doorgeven van de aandelen aan zijn kinderen of het verkopen van het bedrijf. Met Steward-ownership hebben de eigenaren van Patagonia de eigendomsstructuur van het bedrijf fundamenteel heroverwogen, waarbij de focus verschoof naar het dienen van het bedrijfsdoel en de onafhankelijkheid op lange termijn en het manifesteren van Patagonia's rol als een wereldwijd bakenbedrijf.
"In plaats van 'beursgenoteerd te worden', kun je zeggen dat we 'doelgericht worden'. In plaats van waarde uit de natuur te halen en om te zetten in rijkdom voor investeerders, zullen we de rijkdom die Patagonia creëert gebruiken om de bron van alle rijkdom te beschermen."
Yvon Chouinard, oprichter
Lees meer over de case van Patagonia,
Een diepgaande analyse van deze stap door Purpose Foundation.
| De informatie op deze pagina is gebaseerd op de kennis van Purpose Economy |