Waschbär

MKB

Wat je moet weten

  • Postorderbedrijf – 63 miljoen omzet – Freiburg – 1987

  • Steward-ownership als een alternatieve manier van opvolging

Uitdaging: opvolging met missiebescherming

Opgericht in 1987, loopt Waschbär voorop in de trend van duurzame consumentenproducten in Duitsland. Als het toonaangevende ecologische postorderbedrijf in Europa is het de missie van Waschbär om onze planeet te beschermen door de directe verkoop van duurzame en ecologische producten. Het brede assortiment huishoudelijke artikelen en hoogwaardige kleding wil mensen inspireren om hun dagelijks leven ecologisch duurzaam te maken en onze planeet en haar diversiteit te beschermen met alledaagse acties.

Pionier in duurzame postorder

In 1987 lanceerde Waschbär zijn eerste collectie milieuvriendelijke schoonmaakproducten. Met de combinatie van commerciële postorder en ecologische producten, effende Waschbär's oprichter, Leo Pröstler, de weg om ecologisch bewustzijn te vergroten met alledaagse producten en deze breed toegankelijk te maken. Midden jaren negentig werd het productassortiment van Waschbär uitgebreid met duurzaam en eerlijk geproduceerde kleding. De catalogus, aanvankelijk 16 pagina's lang, groeide uit tot 400 pagina's en presenteerde meer dan 4300 producten.

 

"Ik wilde een opvolgingsoplossing die ervoor zou zorgen dat het bedrijf in handen bleef van de meest gekwalificeerde, missiegedreven Stewards."

Ernst Schütz, voormalig oprichter en CEO van Waschbär

 

Toen Waschbär begin jaren 2000 financieel in moeilijkheden kwam, nam de toenmalige CEO Ernst Schütz de meerderheid van de aandelen van het bedrijf over als onderdeel van een management buy-out. Met als doel de missie te beschermen, herstructureerde hij het bedrijf en ontwikkelde het tot een winstgevende en duurzame onderneming. Om de missie en onafhankelijkheid van Waschbär op lange termijn en na zijn pensioen te beschermen, zocht Ernst Schütz een onconventionele opvolgingsoplossing: in 2017 zette hij het bedrijf om naar een Golden Share Steward-ownership structuur. In ruil voor het opgeven van al zijn dividendrechten, zou hij een pensioen van het bedrijf ontvangen. Dit model zorgde ervoor dat het bedrijf nooit verkocht kon worden en in plaats daarvan in handen zou blijven van Stewards die direct betrokken waren bij de bedrijfsvoering.

 

"Steward-ownership past perfect bij Waschbär: onze acties zijn niet gebonden aan onze aandeelhouders en winstmaximalisatie, maar alleen aan onze stakeholders. Op deze manier kunnen we ons richten op de missie en het doel van Waschbär: de economie heroverwegen samen met onze werknemers, klanten en partners en samen de toekomst vormgeven."

Katharina Hupfer, CEO en rentmeester van Waschbär

 

De generatiewisseling bij Waschbär bood de nieuwe Stewards van het bedrijf, Katharina Hupfer en Matthias Wehrle, de gelegenheid om de bedrijfsbesturing te herstructureren in lijn met de waarden en missie van Waschbär. De twee directeuren wilden dat Steward-ownership verder zou gaan dan de externe bedrijfsstructuur en streven ernaar om het doel en de betekenis ervan te integreren in de corporate governance, filosofie en cultuur van het bedrijf. Hun integrale aanpak omvat het versterken van een stimulerende organisatiestructuur voor werknemers en het opzetten van processen om zich te richten op de behoeften van hun klanten en consumenten. De transformatie naar een steward-owned bedrijf vindt dus niet alleen structureel, maar ook cultureel plaats binnen het bedrijf.

Lees meer over de case van Waschbär,



| De informatie op deze pagina is gebaseerd op de kennis van Purpose Economy |

Vorige
Vorige

Sharetribe

Volgende
Volgende

Wildplastic